İbrahim Kalın ve Erkan Oğur

En son güncellendiği tarih: May 4

Sözü ve müziği İbrahim Kalın'a ait olan "Hiç Oldum" eserine Erkan Oğur'un katkı sağlaması üzerine sanat ve siyaset camiasında tartışmalar başladı, sosyal medya karıştı.


İbrahim Kalın ve Erkan Oğur

Makale : Elçin Tuva


Gitar ve kopuzu ile doğrudan, tetkik ve kontrolde destek ile İbrahim Kalın'ın Hiç Oldum eserine destek veren Erkan Oğur'a tepkiler gelince "İçimin bir köşesi cız etmişti, benim ne işim var diye. Belki benim de hatam olmuş olabilir, böyle bir şeyi kabul etmek" diyen Erkan Oğur, solcu, devrimci birisi olduğunu söyledi.


Sanatın sağcısı, solcusu, devrimcisi, ayrımcısı, gayrımcısı olmadığını diplomalı bir sanatçı olarak rahatlıkla söyleyebilirim. Zenaat bile bana göre sanatın en önemli besleyicisidir.


İbrahim Kalın gibi kendini geliştirmeye çalışan ve farklı bir renk ile sanat ile hayatımıza hoş görü katmaya çalışan birinin hatalı bir davranış içinde bulunmadığı görüşündeyim. Erkan Oğur'un bu çalışmaya destek vermesinden de ziyadesiyle memnun olmuştum. Çünkü İbrahim Kalın, sosyal hesabında klip yayınlayınca paylaşmış ben de kopuzdan - düzenlemeden Erkan Oğur izlerini derhal tanımış ve eserde emeği geçenlere bakınca Oğur'un adını görmüş ve sevinmiştim.


Sağcıların sanatta, edebiyatta son derece kötü olduğunu sadece geleneksel sanatlarda iyi olduğunu biliriz. Hat sanatı, tezhib sanatı, ebru sanatı ilk akla gelenlerdir. Ancak Erzurumlu Fehim İbrahimhakkıoğlu, bugün bile hiçbir solcu ressamın ulaşamadığı bir yeteneğe ve üne sahiptir. Solcu olsaydı kendisi, yere göğe sığdırılmazdı. Sağcı olduğu için adını soldan duymazsınız. Sağcılar da sanattan anlamadığı için kendisiyle ilgilenmez, yeterince hürmet edemez. O sebeple de ortalıkta kendisini pek görmezsiniz.


Oysaki yaşayan bir efsanedir. İngiltere Prensesi Diana'nın portresini İngiltere Kraliyetinin daveti üzerine yapmıştır ve bu eseri Brisitish Museum'da yayınlanmaya devam etmektedir.


Şimdi bana söyler misiniz? Orada bir solcunun resmi olsaydı... Neler olurdu neler... Ama Fehmi Amcanın resmi olunca diller sus pus...


Fehmi Amca Irak'ın Saddamlı zamanında Saddam'ın portresini davet üzerine yapmıştır. Bu resim Irak Devlet Müzesinde sergilenmiştir. Şimdiki akıbetini bilmiyorum. Libya'nın Kaddafili zamanında aynı şekilde Kaddafi'nin davet üzerine yapmış ve aynı şekilde Libya Devlet Müzesinde bu portre yayınlanmıştır. Bunlar ilk aklıma gelenler.


Ama sağcı... Geçiniz demeliyiz değil mi?


İşte solun bu üst sınıf bakışını sanata da bulaştırmalarından nefret ediyorum.

Sağcıların sanatla yollarının kesişmemesinin din gibi ekmek gibi birçok sebebi var. Ama sanata soyunanları desteklememek ne büyük ayıp!


Sanat, solun tekelinde değildir. Solcular, sanatın sahibi değildir. Aynı zamanda çok da kayda değer olacak aman Allah dedirtecek hakkaniyetli işler de son 40 yılda yapılmamıştır. 70'li yıllarda bazı filmler gönlümüzün tahtına oturmuştur. Bazı müzikler çok başarılıdır. Ama bizim için. Bu eserlerin dünya literatüründe bir geçerliliği pek olmamıştır.


O halde Deli Dumrul gibi çeşme köprü başına oturup gelenden gidenden hesap sorup haraç kesme niyeti de nedir?


İbrahim Kalın, bir sanat eseri ortaya koyuyorsa sanat eserini incelemek lazım.

Kimse bunu yapmadı sanırım.

O halde ben yapayım:


İbrahim Kalın'ın bağlama çalması orta sınıftır. Kötü değildir, muhteşem de değildir. Yani muhteşem değil diye kötü demek art niyetliliktir.

İbrahim Kalın'ın sesi zayıftır. Ama kötü değildir. İbrahim Kalın'ın mevcut eserleri yorumlama gücü "doğru" sayılabilecek bir niteliktedir. Ama kendine has yorumu yoktur.

İbrahim Kalın'ın Hiç Oldum adlı eseri, söz ve müzik olarak kendine aittir. Ancak yeni bir nefes değil, geleneksel eserlerin devamı niteliğindedir.

İbrahim Kalın'ın genel olarak ortaya koyduğu eserlerde stüdyo tarafı (sound) başarılıdır ancak çok daha geliştirilmesi gereklidir. Şu an bütün eserler neredeyse ilahi kıvamında zikredilmektedir.

İbrahim Kalın'ın Hiç Oldum şiiri, kendini beğendirme kaygısı taşımaktadır. Öncelere selamdır. Geleneksel dini ritüel söylemlere hürmettir. Edebi açıdan şiir kaygılarıyla baktığımda, orijinal bir yanı yoktur. Ancak bestelenince bunların bir önemi yoktur. Söz, bestelendiği zaman makyaja girmiş demektir. Artık müziğin argümanıdır ve şiir kriterleri ile değerlendirilemez bu sebeple "şarkı"nın sözlerinde bir tuhaflık yoktur diyebileceğiz, fazlasını söylemeyeceğiz. İbrahim Kalın'ın Erkan Oğur ile aynı projede buluşması bir güzelliktir. Keza dediğim gibi sanat, kimsenin tekelinde değildir. Sanat, sadece sanatsal eserler üretenlerin besleyip büyütebileceği bir olgudur. Sanat, kutsaldır. Kendine has dünyası vardır ve burada sadece SANAT KRİTERLERİ KONUŞUR.


Birileri, birilerini beğenmiyor diye kimse sanatsal bir üretime laf edemez. Sağcılar ile solcular aynı eserde buluşuyor diye kimse ortalığı ayağa kaldıramaz.


Ve büyük diye bildiğimiz bir sanatçı, sırf gelecek ve itibar kaygısı ile "yaptığından pişman oluyor ve küçümsüyorsa" bu sanatçı, yeterince büyük değildir. Henüz olgunlaşmamıştır.

Henüz olmamıştır.


Keza ben, bir sanatçı olarak imzamı attığım her şeyle sadece gurur duydum!

Herkesten önce hatalarımı dizdim ama gurur duydum ve hiç de pişman filan olmadım!


Sanatçı da zaten budur!

Öncüdür!

Halka yol açar!

Halka yön verir!

Cesaret verir!

Gücüyle güç katar!


Güçten korkup pısmaz. Güç, yanında veya karşısında diye bir sanatçı, sanata destek verdiği için kimseye hesap vermez!



HİÇ OLDUM


Beşer idim şaşkın oldum

Yandım belki insan oldum

Zahir nedir ki batın nedir ki

Dile gelmez bir sır oldum


Hakkın emaneti bendedir bende

Cümle alem ol sözünde

Gurbet nedir ki vuslat nedir ki

Sana çıkan bir yol oldum


Bir gönül kırdım ah bilmeden

Kurşunlar yağdı göklerden

Tabip kimdir ki kalp neçedir ki

Gelmezsen ben bir taş oldum.


Ateş oldum dumanım yok

Umman oldum sahilim yok

Kalem nedir ki kelam ne der ki

Yarım kalan bir söz oldum


Geldim dergahına yüz çevirme bana

Kapılar kapandı deme

Vücut nedir ki adem nedir ki

Varlığında bir hiç oldum



Söz & Müzik : İBRAHİM KALIN

Mix : CEYHUN ÇELİKTEN

Mastering : EMRE KIRAL

Divan Bağlama : İBRAHİM KALIN

Gitarlar : ERKAN OĞUR

E-Bow : ERKAN OĞUR

Kopuz : ERKAN OĞUR

K.Kemençe : DERYA TÜRKAN

Kayıtlar : UĞUR ÖZCAN

Klip Yönetmeni : KEMAL BAŞBUĞ


12 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör